Veganství není pouze dočasnou dietou ani trendem. Jedná se o jiný typ stravování, kdy lidé vynechávají ze stravy všechny živočišné. Většina veganů se nenarodí jako vegani. Rozdíl je v tom, že tito lidé přijdou k informacím, na základě kterých se rozhodnou změnit své stravování. Přestože není snadné tuto změnu učinit, dobrovolně se rozhodnou vyřadit všechny živočišné produkty ze svého života. V rámci této filosofie se pak tito lidé snaží minimalizovat veškeré utrpení páchané na zvířatech. V praxi se to projevuje např. tím, že nepodporují kosmetiku testovanou na zvířatech, nenosí vlnu, bavlnu, kožešiny, kůži ani peří, nechodí do cirkusu a zoo a nepodporují rybolov.
 Restované tofu
Lidstvo jí masné výrobky z důvodu tradice a pohodlnosti. Vegani nepřestávají s konzumací živočišných produktů proto, že by jim nechutnaly. Hlavním důvodem pro změnu životního stylu je ochrana živých tvorů, kteří mají nárok na důstojný život. Důležitým důvodem je také ekologie. Živočišná výroba spotřebuje mnohem více zdrojů než rostlinná. Pralesy jsou káceny, aby se na jejich místě mohlo pěstovat krmivo pro zvířata chovaná na maso, mléko a kůži.
 Košík zeleniny
Západní strava souvisí s onemocněním srdce a cév. Po vynechání masa, mléka a vajec lidé zaznamenávají zlepšení zdravotního stavu a příval energie. Veganská strava má mnohem menší kalorickou hodnotu, proto je potřeba zvětšit objem porcí. Snažte se o pestrost stravy, zařaďte nové potraviny a objevujte nové recepty. Každý den zařazujte porci luštěnin jako zdroj bílkovin a minerálů. Po lepší trávení je předem namočte na několik hodin do studené vody a pak je vařte v nové vodě s bylinkami. Jsou nutričně bohaté a dá se s nimi v kuchyni tvořit na slano a i na sladko.
Luštěniny zařaďte každý den
Přidejte zdravé tuky ve formě semínek, oříšků, olejů a avokáda. Hlídejte si příjem ovoce a zeleniny, který by měl být okolo 500 g denně. Pro zachování čerstvosti a minimalizaci ekologického dopadu vybírejte sezónní a lokární druhy. Ke každému jídlu přidejte kvašenou zeleninu, která je výborným zdrojem probiotik a vitamínu C. Zařazujte celozrnné obiloviny jako zdroj vlákniny, vitamínů a minerálů. Pokud se rozhodnete vegansky stravovat dlouhodobě, je potřeba suplementovat vitamín B12.

 

Last modified: 24. 9. 2019

Author